در تدوین طرح کسب و کار (Business Plan) مواردی از قبیل ابعاد فنی تولیدات یا خدمات، بازار و مشتریان، رقبا، منابع انسانی و مسائل مالی یک کسب و کار را به طور جامع مورد بررسی قرار می دهیم. یکی از مهمترین کارکردهای طرح کسب و کار، شناسایی عوامل داخلی و خارجی درگیر در یک کسب و کار و بررسی اثر آنهاست. تدوین طرح کسب و کار سبب میشود تا زوایای مختلف طرح و تمام نقاط قوت و ضعف ایده از فاز ایده اولیه تا بازگشت سرمایه مورد تحلیل قرار گیرد و برای مشکلات احتمالی راه کارهای مناسبی در نظر گرفته شود.
خلاصه مدیریتی (معرفی پیشینه کسب و کار، توصیف زمینه کسب و کار و معرفی محصول (کالا و خدمت)، بازار هدف، مزيتهاي رقابتي و پتانسیل تولید و سود دهي و…)، تعریف چشم انداز، مأموریت و اهداف (اهداف بازاریابی، تولید، نیروی انسانی و مالی)، استراتژی بازاریابی، تحلیل رقبا و SWOT و برنامه ها (برنامه بازاریابی، برنامه عملیاتی و تولید، برنامه سازماندهی ساختار سازمانی و برنامه مالی) مواردی هستند که باید در تدوین طرح کسب و کار در نظر گرفته شوند.
یک طرح کسب و کار دارای سه کارکرد اصلي زیر است:
- معياري را براي سنجش وضعيت واقعي كسب و كار در برابرآنچه كه بايد باشد، ارائه ميدهد.
- براي مذاكره با سرمايه گذاران، بانک ها، سهامداران و … به كار مي رود.
- چهارچوبی منطقي برای توسعه یک کسب و کار و طی گام های مناسب برای دستیابی به اهداف آتی مورد نظر ايجاد مي كند.
در شرکت آرتان، تدوین طرح کسب و کار و مشاوره در این زمینه توسط تیم متخصصان تجاری سازی و بازاریابی و با بهره گیری از نرم افزارهای تحلیل کسب و کار نظیر Business Plan Pro انجام می پذیرد.